Alla inlägg den 5 oktober 2009

Av Emma - 5 oktober 2009 18:52

här kommer en lite småkul (om man får säga så) lista över 10 konstiga fobier.

 

10. Ephebofobi

Den psykologiska och sociala rädslan för ungdomar. Bara tanken på en ungdom kan ge den drabbade svåra andningsproblem samt riktigt otrevliga skräckkänslor. En ständig påtaglig rädsla av abnormala proportioner som ofta grundar i sig i dåliga erfarenheter som/med ungdomar. På bilden ovan ser ni en typisk ungdom.


Andra ålders/könsrelaterade fobier är:

- Gerontofobi: Rädslan för äldre människor

- Pediofobi: Rädslan för barn

- Gynofobi: Rädslan för kvinnor


9. Neofobi

Neofobi defineras som en ständig och nästintill överdriven rädsla gentemot allt nytt. Symptom på detta kan vara att man helst (definitivt) inte provar på att göra nya saker såsom käka något man aldrig tidigare ätit eller ändra på något i sin dagliga rutin.

Technofobi är den särskilda termer för att beskriva rädslan för all ny teknologi. Bryter du ihop varje gång en ny, tex spelkonsol eller telefon utannonseras så är det mycket troligt att du, liksom många tusentals andra människor har drabbats/lider av technofobi.


8. Phagofobi

Människor med phagofobi har stora svårigheter att äta - då de är rädda för att svälja.

De känner en oerhörd fruktan inför detta vilket givetvis kan leda till en hel rad diverse hälsoproblem såsom svåra ätstörningar och abrupt nedgång i vikt.

Studier har visat att sväljsvårigheterna inte har något med det fysiska att göra utan enbart spelar på det psykiska planet. Även om inget alltså direkt stoppar dem från att svälja så är det enormt svårt. Många löser det hela med att enbart "äta" vätskebaserad mat och på ett sådant sätt, än om det fortfarande är tufft, lyckas få i sig lite näring.


6. Arachibutyrofobi

Vi har egentligen inte så mycket att skriva om denna något udda rädsla, men det är en dokumenterad fobi som en hel del människor "lider" av. Nämligen rädslan för att jordnötssmör ska fastna i gomen. Ja ni hörde rätt, jordnötssmöret får absolut inte fastna i gomen för då får de panik. Detta är något som ger upphov till mycket starka skräckkänslor hos de drabbade och är inget man borde skämta om menar de.

(förlåt mig så himla mycket om du råkar vara drabbad av denna fobi, men seriöst! HAHA VA?!)


5. Triskaidekafobi

Triskaidekafobi (av grek. treiskaideka "tretton" och phobos "rädsla"), är rädsla eller skräck för talet 13. Rädsla för datumet fredagen den trettonde, vilket inträffar en till tre gånger varje år, har ett eget namn, paraskavedekatriafobi /wikipedia


4. Ithypallofobi

Rädslan av att se, tänka på eller själv ha en erektion kallas för ithypallofobi och är tydligen vanligare än vad man först skulle vilja tro. Många lider av detta och ett par vanliga symptom vid kontakt är: Andningssvårigheter, våldsam svettning, illamående, muntorrhet, hjärtstickningar, svårt att prata klart, bli galen samt panikångest.


Terapin för att bota denna fobi tar oftast flera månader och ibland flera år, vissa blir aldrig "friska" och tvingas leva med denna störning som tillexempel gravt förvärrar möjligheterna till ett funktionellt förhållande.


3. Autofobi

Denna fobi innebär egentligen en rädsla för att vara ensam och visst låter inte det alltför häpnadsväckande men läs vidare. Grövre versioner av autofobi kan innebära att du knappt klarar av att se din egen skugga längre, en extrem rädsla för dig själv.


Att se på sig själv, röra sin egen kropp, tänka på sig själv samt allt annat som kan tänkas vara relaterat till en själv är nu lika med extrem ångest, andningsvårigheter, illamående och panikartade attacker. På ett helt ologiskt sätt litar du inte på dig själv och det skall tydligen finnas många fall med människor som skadat sig pga detta, de har helt enkelt varit för rädda för sig själva och tvingats ta fram den stora kökskniven...


Statistik visar att autofobi är extremt svårt att bli helt frisk från, ibland är tillfrisknadschansen så låg som 5%. Räkna med årslång terapi om ens det hjälper eller varför inte testa hypnos? Autofobi är en rädsla som du verkligen har med dig var du än går.


2. Panfobi

Panfobi kallas den sjukliga rädslan för allt, en oemotståndlig oro eller fruktan för precis allt här i världen. Den drabbade är varje sekund fylld av rädsla att något negativt ska inträffa var denne än må befinna sig eller göra. Att sova, äta, gå på toaletten, öppna ögonen, andas, allt - allt kan beskrivas som en enda lång mardröm.


Eftersom man inte kan specifiera rädslan är det svårt att veta vilken behandling som är rätt, läkarna vet inte vad de ska göra åt det och de flestar tar sig aldrig ur. Denna störning är i många fall relaterad till den mycket svåra psykiska sjukdomen schizofreni.


1. Phobofobi

Nu undrar ni säkert hur kan man toppa något som innebär att vara rädd för precis allt? Jo, rädslan att vara rädd för allt tar förstaplatsen. Phobofobi är en mycket sälltsynt fobi som innebär att man är extremt rädd för att vara rädd. Man är rädd för rädslan.

Phobofobi är relaterad till extrem ångest/panikångest och i många fall också en rad andra fobier, störningen ses och behandlas som en svår psykisk sjukdom.


Och återigen vill vi påpeka att denna rädsla inte är sådan rädsla du känner av när du ser en skräckis, detta är inte lättsamma saker. Människor som lider av detta upplever vanligtvis: parestesi (stickningar,domningar i huden), ständig anspänning i hela kroppen, hjärtklappningar, svimningar, illamående, yrsel, hyperventilation, vrede och tung nedstämdhet - och allt för att de är rädda för allt.




Listan har jag stulit här --> http://sverigessamstasida.se/fobier.php förövrigt en kul sida om man har några timmar över.

Av Emma - 5 oktober 2009 15:56

Fuck it vad jag mår dåligt!

Dåligt som i ont i huvudet och halsen och ryggen. Jag har alltså inte varit på skolan idag.


Men jag tänker stanna hemma och bli frisk för till helgen ska jag gå och se Green Day live! Hihi hoho. Tror ni att det kommer bli bra eller vad!? Det kommer fan i mig bli bäst! Jag längtar som en tokig människa.


Nu ska jag ladda hem the used's skiva "artwork" och lyssna om den är bra.

Jag har lyssnat på AFI's "Crash Love". Den var väldigt bra, men inte lika bra som decemberunderground. Men det är nog bara för att den skivan har massvis med minnen och bara är helt amazing.
Jag ska dessutom lyssna på Arctic monkeys' nya skiva. "Humbug", får se vad jag tycker om den.


Om man ska kolla på saker ur detta perspektiv är det trevligt att vara sjuk, man hinner med saker... eller ja, nu ska vi ignorera faktumet att jag har tre timmars mattelektion att ta igen på kvällen. Men jag kanske stannar hemma imorrn och gör det då. Får se hur huvudet känns ;)


xoxo

Av Emma - 5 oktober 2009 08:50

Åh, jag måste bara få klaga lite. Dela med mig av min smärta.


Jag saknar dig Blomman. Jag saknar dig mer än jag någonsin trodde jag skulle sakna ett djur. Jag saknar dig och älskar dig.. Jag skulle ge vad som helst för att få klappa dig igen, pussa på din mjuka mule. Men jag vet att det inte funkar så. Jag vet det men jag vill inte inse det..


Jag orkar inte skriva längre, jag trivs inte med att gråta och skriva samtidigt. Det är så svårt.

Presentation


Jag ska berätta allt som är värt att veta om Emma (och James)

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

3 besvarade frågor

Omröstning

Är det första gången du läser denna blogg?
 Nej jag har läst den någon gång förut
 Nej, jag har följt den ett tag
 Ja

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards