Alla inlägg den 17 januari 2009

Av Emma - 17 januari 2009 14:50

Det hela började med att min förra ponny, Blomman blev halt, vi for till en hästklinik och fick beskedet att hon troligen inte blir bra. Så då började vi leta efter en ny ponny. Mamma kollade massor med annonser och visade mig de hon gillade. Vi hittade en ponny vi tyckte verkade trevlig. Den hette Happy Midsummer, men den var halt när vi skulle åka och kolla på den så det blev inget av.
   Ett bra tag senare bestämde vi oss för att åka ut till färsta och provrida en d-ponny vallack som hette Drummer Bob. Han var jättesöt men inte min häst. Han var för outbildad och lat för min smak, så vi åkte meh igen.
   Ungefär en månad senare bestämer vi oss för att åka upp till Umeå och provrida ett d-ponny sto som heter Tizziana. Vi åker upp och rider. Jag gillar henne, men hon har konstig hoppteknik och korta baksteg. Uppe i Umeå finns ännu en ponny som vi kan få kolla på om vi vill. Det vill jag och ut ur staller kommer ett gulligt fux sto. En liten d-ponnny med bus i ögonen. Jag provrider och blir kär! Cristalls Jeanne d'ark heter ponnyn. Vi säger att vi måste fundera och åker hem.
   Vi filmade hela provridningarna så när vi kommer hem igen visar vi filmerna för Maggan, inte den vita tycker Maggan, men fuxen var helt okej. Så vi funderar och funderar, och till slut bestämmer vi oss för att vi vill ha den fuxiga. Men då ser mammas veterinärkollegor en sak på filmen när jag rider. De tycker att ponnyn ser halt ut. En aning nervösa och med löftet att få köpa en annan söt ponny jag gillar av Maggan om det skulle gå illa med ponnyn i Umeå åker vi iväg.
   När vi kommer fram så pratar Mamma med de gamla ägarna och så. Hon ska göra ett böjprov innan vi lastar in henne och åker hem. Om ponnyn är halt när mamma böjer henne så köper vi henne helt enkelt inte.
  En massa böjningar och springande senare så konstaterar vi att hon inte är halt. Och kontraktet skrivs på. Pengar överförs och ponnyn lastas, inte helt utan problem. Vi får ett schabrak med Ponnyns Namn på och säger hejdå till de gamla ägarna. Emma som hade Jeanne d'ark förut gråter när vi svänger ut från gården i Umeå mrn jag kan bara inte sluta le.
   Vi kör hela vägen hem med bara ett stopp för att tanka. Jag börjar fundera på ett smeknamn. Cristalls Jeanne d'ark är litye otympligt. Till slut bestämmer jag mig för Jackie! Jackie ska hon heta hos mig. 
   När vi kommer hem så tar jag ut henne på en promenad längs vägen. Hon är snäll och fin, en aning orolig bara men det får hon vara. Jag ställer in henne i boxen i stallet. Hon tycker inte alls om min halta ponny Blomman, utan står där och visar tänderna och sparkar i väggen.

Vi börjar träna ganska snabbt, hoppning på onsdagarna hos Maggan, och bara allmännträning hemma.  Allt går bra, men Jackie är i dålig kontition och har nästan inga muskler så hon blir trött fort. Efter ett tag av hoppträningar börjar hon stanna på oxrar och hon backar när man säger ifrån och lägger på spöet. Vi blir lite ovänner ett tag, men efter en och en halv månads hoppvila och tre avramlingar på en lektion så har vi nu kommit överrens. Hon hoppar nu mycket frivilligare och finare. Och hon har byggt upp mer muskler.

   Så nu återstår att se hur långt vi kommer. Kommer vi till lätt D så är jag nöjd. Det är mitt mål i år. kommer vi längre, tja då blir jag väl helt enkelt ännu nöjdare! 


Vi köpte Jackie den 10/9-2008 så vi har nu haft henne i lite mer än 4 månader.

Presentation


Jag ska berätta allt som är värt att veta om Emma (och James)

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

3 besvarade frågor

Omröstning

Är det första gången du läser denna blogg?
 Nej jag har läst den någon gång förut
 Nej, jag har följt den ett tag
 Ja

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards